Z Červenohorského sedla přes Vozku do Branné [ Lyžařská trasa ]

Červenohorské sedlo - Vřesová studánka - Trojmezí - Vozka - Volská louka - Banjaluka - Branná (17,5 km)

Atraktivní, středně obtížná lyžařská trasa přecházející hřeben Hrubého Jeseníku s dalekými výhledy. Strojová úprava stopy pouze v počátečním úseku Červenohorské sedlo - Vřesová studánka. Obtížnější, orientačně náročnější sjezd v úseku Vozka - Volská louka. Na trase není možnost občerstvení. V úseku Vozka - Branná jeden z nejdelších sjezdů v Jeseníkách.

Kilometráž :
Banjaluka (háj.) --- 610 --- 16 --- žlutá pěší značka
Branná (most u ŽST) --- 578 --- 17,5

Popis trasy :
Na Červenohorské sedlo se dostaneme ze Šumperka autobusem nebo vlakem Železnice Desná s přestupem na kyvadlový autobus v Koutech n/D.

Od rozcestníku před hotelem na Červenohorském sedle začneme pozvolna stoupat napříč sjezdovkou na jižních svazích po široké zpevněné cestě. Po chvíli se nám za zády otevřou nádherné pohledy zpět k Červenohorskému sedlu a Pradědu. Cesta pokračuje otevřeným úsekem, kde bývají nafoukány velké závěje. Před Bílým sloupem se dostaneme do lesa, který nás bude doprovázet až na Vřesovou studánku. V místě bývalé chaty široká cesta končí, nouzový úkryt před nepohodou můžeme nalézt v kamenném přístřešku pramene. Z Vřesové studánky můžeme sjíždět prudkým traverzem nízkým lesem (červená značka) jižními svahy Červené hory do Sedla pod Vřesovkou (při zmrzlém sněhu obtížné) nebo sledovat tyčové značení (zelená značka) krátkým stoupáním na hřeben Červené hory. Zde nás čekají krásné kruhové výhledy (nebo někdy také mlha a vichřice) a skalní útvar Kamenné okno s výhledem na Jesenicko. Tyčové značení za rozcestníkem U kamenného okna nás povede poměrně ostrým klesáním (žlutá značka) do již zmíněného Sedla pod Vřesovkou. Za nízké sněhové pokrývky bývá tento úsek nebezpečný pro porost kosodřeviny.

Ze sedla nás čeká kratší prudké stoupání (pozor na protijedoucí lyžaře!), poté již mírněji až na rozcestí Trojmezí. Zde odbočíme vlevo, čeká nás krátký mírný sjezd a stoupání k rozcestníku U Vozky. Na naučné tabuli najdeme žlutou schránku KČT, kde se můžeme zvěčnit ve vrcholové knížce. Za pěkného počasí se určitě vyplatí odbočka k nedalekému vrcholu Vozky s nádhernými dalekými výhledy.

Z Vozky nejprve mírněji sjíždíme řídkým lesem, po 250 m je potřeba odbočit vpravo (označeno oranžovou směrovkou, za mlhy a silné sněhové pokrývky nebývá pěšina zřetelná), po dalším půlkilometru začíná ostrý sjezd lesním průsekem okolo rozcestí Nad Hášovou ( lovecká chata 0,5 km vlevo po zelené), později střídavě přes paseky a lesní úseky až na Volskou louku, velkou křižovatku lesních cest. Náš sjezd pokračuje příjemným klesáním po široké lesní cestě přes Žleb až k hájence Banjaluka. Závěrečný pozvolně klesající úsek kolem říčky Branná vede po úzké asfaltové silničce, která bývá rovněž dobře sjízdná na lyžích po zledovatělé vozovce. Náš výlet končí pod nádražím v Branné. Máme-li do odjezdu vlaku čas, můžeme doplnit síly v blízké restauraci U pytláka.
Do Šumperku se vrátíme vlakem.